Tips til at arbejde smartere hjemmefra med Windows 10

 

Til dig med hjemmearbejdsplads giver vi nogle nyttige tips og værktøjer til at blive mere effektiv - og måske mindre stresset.

En hjemmearbejdsplads giver mange fordele og fleksibilitet, men kræver samtidig også en stor portion selvdisciplin. Er du ikke vant til at arbejde hjemmefra, så erfarer du ret hurtigt, at det kræver noget tid at vænne sig til at arbejde hjemmefra.

Skal du arbejde hjemmefra er det vigtigt, at du benytter de rigtige værktøjer, og her findes heldigvis en masse spændende muligheder fra Microsoft i Windows 10 og Skyen.


1. Fokuser bedre med Fokushjælp

Fokushjælp er en indbygget hjælpefunktion i Windows 10, der kan hjælpe dig med at undgå distraktioner og arbejde mere effektivt på hjemmearbedspladsen foran computeren.

Med fokushjælp kan du minimere antallet af notifikationer på skrivebordet og opsætte en række Automatiske regler, hvor du kan vælge tidspunkter og aktiviteter, hvor du ikke vil forstyrres.

Sådan indstiller du Fokushjælp i Windows 10

For at aktivere Fokushjælp i Windows 10 klikker du på Fokushjælp-ikonet i Handelingscenter på proceslinien. For at indstille Fokushjælp skal du gøre sådan her.
  1. Skriv "Fokus" i søgefeltet på proceslinien
  2. Klik på Fokushjælp
Nu kan du i højre side indstille Forkushjælp efter dine egne ønsker og behov.

Få bedre overblik med Microsoft To Do

Kniber det med overblikket generelt eller i særdeleshed, fordi du er begyndt at arbejde hjemmefra, så er Microsoft To Do ganske enkelt en Lifesaver-app, der byder på projektadministration og to-to-lister. Den smarte App giver et godt overblik over dine arbejdsopgaver, og gør det samtidig muligt at samarbejde med dine kolleger omkring projekter samt deler lister og opgaver.

Sådan aktiverer du Microsoft To Do

Microsoft er en gratis App, som du kan hente i Microsoft Store her, og supplere op med en mobilversion til Android eller iOS.


Hold virtuelle møder og videokonferencer med Microsoft Teams

Der kommer tidspunkter, hor du vil have behov for at tale sammen med dine kolleger, hvor videomøder og videokonferencer er at foretrække fremfor mail og telefon, da det gør oplevelsen mere personlig.

Microsoft Teams er en altomfattende samarbejds- og kommunikationsplatform, der kombinerer møder, chats, opkald og fildeling med Office 365 i et samlet arbejdsområde, hvorfor tjenesten er er sædeles velegnet, når der skal arbejdes hjemmefra som kommunikations- og samarbejdsplatform.


Sådan kommer du i gang med Microsoft Teams

Der findes både en gratis og betalt licens af Microsoft Teams, og du kan selv læse mere om produkterne og mulighederne her, og tilmelde dig platformen.

Hold styr på tiden og opgaverne med PowerPom - Pomodoro Timer

En udbredt teknik til at holde styr på tiden og opgaverne, hedder Pomodoro, hvor arbejdsopgaverne deles på i håndterbare bidder, så det er lettere at holde fokus.

Fordelene er, at du får hjælp til lave opgaverne uden at du bliver træt eller kommer til at kede dig undervejs - eller glemmer at tage en pause.

En populær App til at styre tiden og opgaverne er PowerPom, der er ganske gratis og uhyre simpel at bruge i Windows 10.

PowerPom er bygget op omkring timemanagement og byder på følgende faciliteter:

Grundlæggende regler

  1. Vælg din opgave
  2. Indstil arbejdstid på PowerPom-timer fra urskiven
  3. Indstil varighed for korte og lange pauser
  4. Indstil mængden af ​​arbejdsintervaller
  5. Klar. Stabil. Gå!

Standardindstillinger for Pomodoro-teknik

  • Arbejde: 25 minutter
  • Kort pause: 5 minutter
  • Lang pause: 30 minutter
  • Intervaller: 4

Sådan installerer du PowerPom

Du kan installere og hente PowerPom her gratis i Windows Store.

Bedre stavning, grammatik og stil med Microsoft Editor

Hjemmearbejde foran en computer betyder almindeligvis udarbejdelse af store mængder tekster på tværs af en række platforme. Ingen tekster uden stavefejl, grammatikproblemer og en lidt ulden stil og lidt sprogforstyrrelser her og der. Og kollegaen som du plejer at spørge sidder ikke lige ved siden af, da du arbejder hjemmefra alene.

Her kommer Microsoft Editor ind i billedet med en hjælpende hånd, som en intelligent skriveassistent med funktioner, der kan hjælpe dig med stavning, grammatik, stil og sprog, når du skriver tekster i Word. Udover Word Online virker den også i Microsoft Edge, når der skal skrives tekster på nettet og i Outlook, når der skal skrives e-mails.

Få adgang til Microsoft Editor

For at få adgang til Microsoft Editor til Edge og Chrome skal du benytte dette Microsoft link, hvor du også kan finde flere informationer.

Hvis du skal have adgang til Microsoft Editor til Word, så skal du oprette en konto på Office Online, hvor du kan finde hjælp i vores artikel: Hvor kan jeg hente Word gratis?


Nyere Ældre

 Find de bedste tilbud på Gamer Stol