Forfatter, skribent eller lider du af skrivekløe og vil skrive din første E-bog, så anbefaler vi yWriter, som et rigtig godt værktøj til opgaven.

Hemingways foretrukne skrivemaskine var The Royal Quiet Deluxe fra Royal Typewriter Company, som han brugte til at skrive mange af sine klassikere på herunder "Den gamle mand og havet".

Der er sket meget siden Hemingway klaprede løs på tasterne i 1952, da de fleste forfattere, skribenter og novellister i dag benytter en bærbar PC eller en tablet med keyboard.

Nu er det jo ikke nok alene at have hardwaren på plads, det kræver også det rigtige stykke software, hvis du er en aspirerende forfatter, der skal være produktiv.

Vi tager tager dig her på en rundtur gennem det vanvittig gennemførte tekstprogram yWriter, der er gratis og virker på Windows 11, 10 og 7.

Vi beskriver programmet, viser hvordan du kommer i gang og giver dig en kort introduktion til, hvordan du benytter yWriter til at skrive din første bog på, da programmet har en stejl læringskurve.

En kort beskrivelse af yWriter

Det vil være forkert at sammenligne yWriter med Word eller andre gratis alternativer til Word, da det lille tekstprogram er noget helt andet og langt mere end en basalt tekstbehandlingsprogram.

yWriter er udviklet og dedikeret til forfattere, skribenter og novellister med en lang række nyttige funktioner, der kan benyttes i arbejdet med at skrive en historer. 

Programmet har godt nok en relativ stejl læringskurve (bare rolig vi hjælper dig i gang), men når du først har styr på de grundlæggende elementer med at oprette kapitler, scener, karakterer og lokationer, så kommer du til at spare sindssygt mange timer på den lange bane. Når du er færdig med dit materiale, er det klart til at blive udgivet online som E-bog på en af de populære E-bogstjenester eller fremsendt til din redaktør på forlaget uden yderligere tilrettelser, som det ville kræve, hvis du benytter et standard tekstbehandlingsprogram.

Nyttige funktioner i yWriter

yWriter er virkelig et tekstprogram til at skrive bøger på der byder på rigtig mange funktioner, som du også selv vil komme til at opdage hen ad vejen, hvorfor vi hver lige vil koncentrere os om de mest relevante og nyttige for begynderen.

  • Opdeling i kapitler, scener, karakterer og steder
  • Tilføje genstande som billedet og andet indhold
  • Værktøjer med scenelister, antal ord efter forekomst og daglig fremgang
  • Terminsplan med skitse, 1. gennemgang, 2. gennemgang
  • Synopsis med flere muligheder
  • Intelligent projektassisent der hjælper brugeren i gang
  • Eksport af materiale i flere formater
  • Og meget meget mere......

Sådan kommer du i gang med yWriter

For at komme i gang med at bruge yWriter, så skal du hente programmet via dette link til spacejock.com.

Herefter finder du installationsfilen i mappen "Overførsler" på din PC, så klikker du på filen med din mus, og gennemfører installationen af programmet, og siger ja til at oprette en genvej på skrivebordet.

Første gang du starter yWriter på din PC, skal du være opmærksom på, at sproget som standard er sat til engelsk. 

Du ændrer sproget i yWriter til dansk i topmenuen under "Localise" og herefter under "Choose Langugage", hvor du vælger dit foretrukne sprog.

En kort introduktion og vejledning til yWriter

Nu er vi så kommet til vores korte introduktion og til yWriter, hvor vi hjælper dig med at oprette dit første bogprojekt i yWriter ved hjælp af Projektassistenten.

Trin 1: Start yWriter

Først skal du starte programmer ved at klikke med musen på genvejen til yWriter på dit skrivebord.

Trin 2: Klik på Projekt

Figur 1: Klik på Projekt

Klik musen på "Projekt", som vist med den røde pil i figur 1.

Trin 3: Vælg Projektassistent

Figur 2: Vælg Projektassistent

Vælg "Projektassistent" i menuen, som vist ved den røde pil i figur 2, hvorefter du på det næste skærmbillede klikker med musen på "Frem".

Trin 4: Indtast Projektets navn

Figur 3: Indtast Projektets navn

Indtast "Projektets navn", som vist ved den røde pil i figur 3. hvorefter du klikker med musen på "Next".

Trin 5: Indtast Forfatterens navn

Figur 4: Indtast Forfatterens navn

Indtast "Forfatterens navn", altså dit eget, som vist ved den røde pil i figur 4, hvorefter du klikker med musen på "Next".

Trin 6: Udpeg hvor Projektmappen skal ligge

Figur 5: Udpeg hvor Projektmappen skal ligge

Nu skal du så bestemme, hvor din "Projektmappe" skal gemmes, og du kan vælge det automatiske forslag eller vælge en anden placering, som vist ved den røde pil i figur 5, hvorefter du klikker med musen på "Next" og "Ja" til at oprette projektet.

Trin 6: Projektoprettelsen afsluttes

Figur 6: Projektoprettelsen afsluttes

Nu er du så klar til at "Afslutte projektoprettelsen", hvis du er klar til at godkende projektoplysningerne i skærmbillede, som vist i figur 6. Herefter klikke du med musen på "Finish", som vist ved den røde pil i figur 6.

Trin 7: Oprettelse af et Kapitel

Figur 7: Oprettelse af et kapitel

Klik på "Kapitel" i menuen og vælg herefter "Opret nyt kapitel", som vist ved den røde pil i figur 7.

Trin 8: Navngivning af et Kapitel

Trin 8: Navngivning af et kapitel

Ført skal du under titel skrive "Kapitel 1" og herefter udfylde "Beskrivelsen" med indhold, hvorefter du klikker med musen på OK, som vist ved den røde pil i Figur 8.

Trin 9: Tilføj en Scene

Trin 9: Tilføj en scene

Nu skal du højreklikke med musen under "Scener" og vælge "Tilføj scene", som vist ved den røde pil i figur 10.

Trin 10: Tilføj indhold til en Scene

Figur 10: Tilføj indhold til en scene

Tilføj til eget indhold til "Scenen", hvorefter du klikker med musen på "Gem" eller "Gem og afslut", når du er færdig, som vist ved den røde pil i figur 10.

Afsluttende bemærkninger

Her afslutter vi så vores introduktion til yWriter, nu kan du selv lege videre med tekstprogrammet, hvor du skal huske at gemme dit projekt, og når du er færdig har du mulighed for at eksportere det i forskellige filformater som: HTML, RTF, Text og Ebook.

SÅDAN FINANSIERER DU DIT COMPUTERKØB

Er din økonomi lidt stram hver måned, så kan det være svært at finde plads til køb af en ny bærbar computer. Hvordan kan du så råd til at købe en ny computer? Svaret er faktisk ganske lige til, du kan nemlig vælge at lave et computerlån, hvor du kan nøjes med at betale et lille beløb tilbage hver måned uden at overbelaste din økonomi. Du bestemmer selv hvor meget, du vil betale tilbage fast hver måned efter aftale med låneudbyderen. Med et computerlån kan du nemlig tilpasse ydelsen efter, hvor meget du har råd og plads til at betale i dit budget. 

FORDELE VED AT VÆLGE ET COMPUTERLÅN

Der er mange gode grunde til at bruge et computerlån til at finansiere dit næste computerkøb:

  • Det går hurtigt
  • Ingen krav om sikkerhed
  • Nul udbetaling
  • Overkommelig månedlig ydelse

Når du låner penge til en computer, så foregår låneansøgningen normalt digitalt, og tager ganske få minutter. Du får normalt hurtigt svar på din låneansøgning og udbetaling af pengene sker typisk ret hurtigt, og mange gange allerede samme dag.

Vi anbefaler, at du overvejer at lave et computerlån hos Leasy, som tilbyder fornuftige lån op til 150.000 kroner og hurtigt svar på din låneansøgning.

Affiliate Disclaimer: Windows365.dk modtager et fast beløb i affiliate kommission for hvert godkendt kundelead, der henvises til Leasy.