VW lancerer ID.2 som alternativ til den e-Golf, der findes på markedet i dag.
Hvis du leder efter en rummelig familiebil med plads til fem personer til en yderst overkommelig pris, så kommer VW snart med ID.2, der er den nyeste elbil indenfor deres ID-serie.
Du vil kunne anskaffe dig en ID.2 fra omkring 200.000 kr, når den kommer til Danmark om ca. 2 år. Har du du ikke helt så stor en familie, kommer VW også med en lidt mindre model, der vil kunne anskaffes for ca. 150.000 kr.
Så leder du efter en afløser til e-Golf, vil den nye ID.2 være oplagt.
VW ID.2 er den nye Golf
Den nye ID.2 bliver seneste skud på stammen fra VW, der allerede tidligere har givet os elbilerne ID.3, ID.4, ID.5 og ID.Buzz. De vil med ID.2 se om de ikke endnu en gang kan blive det oplagte valg, når folket skal købe en elbil. VW vil med andre ord prøve, om de ikke kan generobre titlen som folkevognen over dem alle.
Selvom de udvendige mål på den nye ID.2 kommer til at minde meget om VW Polo, så snyder det lidt. For når du først kigger inden i ID.2, så er der ikke tale om en minibil, men derimod en familiebil. For indvendigt bliver den lige så rummelig som en VW Golf. Med ID.2 vil du få et bagagerum på hele 490 liter, det er over 100 liter større end du få ved en Polo og også større end ved modellen ID.3.
VW ID.2 interiør
Mange producenter af elbiler har en tendens til at samle alt elektronik i deres touchskærme. Du skal med andre ord kunne styre næsten alt i bilen via denne ene skærm. Men her vil VW gå lidt imod strømmen. For den kommende ID.2 vil blive med fysiske knapper både i kabinen samt på rattet. Det er den nye CEO for VW, Thomas Schäfer, der ser ID.2 som hans signaturbil, der har insisteret på dette valg. Hvilken kabine vi helt præcist kommer til at møde, når vi sætter os ind i den kommende ID.2 kan vi dog ikke løfte sløret for endnu. For VW var desværre ikke klar med den nye interiør, da prototypen blev præsenteret i Hamborg. Derfor havde VW lånt lidt af interiøret fra en Polo under denne præsentation. Så vi må vente lidt længere, inden vi ved, hvordan den endelige udformning af interiøret kommer til at se ud.
Med valget af flere fysiske knapper, har VW aktivt valgt at gå lidt væk fra den stil, de ellers kører i deres øvrige ID-modeller. Det gør sig også gældende, når det kommer til klimaanlægget, hvor VW har valgt, at det ikke skal være integreret i bilens trykskærm. Ligeledes vil der også komme en helt klassisk volumenknap, hvor lyden i kabinen kan styres. Selvom den fremviste prototype desværre ikke var klar med det endelige interiør, lover VW at der vil blive lagt stor vægt på kvalitetsfornemmelsen, når det kommer til materialevalget i selve kabinen.
Basisudgaven af den nye ID.2 der kommer til at starte ved ca. 200.000 kr. vil naturligvis ikke have alt udstyr inkluderet. Men som du vil kunde tilvælge meget af de ekstraudstyr, som vi allerede kender fra VW's øvrige elbiler.
VW ID.2 eksteriør
Lige som det gør sig gældende med valget af fysiske knapper i kabinen, så har VW også valgt at gå lidt mod strømmen, når det kommer til det udvendige design. For kigger vi udefra på den kommende ID.2, så vil designet lede tankerne hen på den mere klassisk VW. Den bagerste stolpe på bilen har nemlig tydelige træk, der går helt tilbage til den første Golf. Men det er dog ikke ren nostalgi, for som noget nyt, vil der være rødt lys i logoet bagfra. Dette er en detalje, der netop blevet gjort lovligt i hele Europa.
Mange vil gerne have muligheden for et at sætte et anhængertræk på deres elbil. Dette er ikke mindst gældende, når der er tale om en elbil i familiebil størrelsen. For den skal kunne løfte de krav, som en familie har til både personer og bagage. Men det svæver lidt i det uvisse, hvordan selve situationen omkring muligheden for anhængertræk bliver i forhold til ID.2. VW har nemlig endnu ikke meldt ud, om de ligger sig på ad ID.3, hvor det kun er tilladt at have en cykelholder på, eller om det mere bliver som med ID.4, hvor der må være op til 1.200 kg. på krogen. Vi skal altså lidt tættere på lanceringsdatoen, inden vi kan forvente svar på dette spørgsmål.
Rækkevidde og batteri på VW ID.2
En af de helt store spørgsmål, når det kommer til elbiler, er hvordan rækkevidden og batterikapaciteten er. For det betyder For selvom din kørestil har stor betydning for rækkevidden på din elbil, så er størrelsen på batteriet altafgørende. For der er stor forskel på, hvor langt de forskellige modeller af elbiler kan køre på en opladning. VW er ikke meget for at gå i detaljer endnu, da der stadig er 2 år til, at bilen kommer på markedet. Men de har løftet sløret for, at du kan forvente en rækkevidde på op til 450 km på en opladning. Du kan også forvente at ID.2 bliver leveret med en elmotor med op til 226 hk. Disse tal vil gøre sig gældende for de dyreste modeller af ID.2, så du skal derfor forvente, at den billigste version vil komme med en lidt mindre kraftig motor og som følge deraf også med en lidt kortere rækkevidde.
VW vil sætte sig på markedet med ID.2
Vi er mange, der længe har gået og ventet på at Tesla kommer med en konkret udmelding omkring, at de kan lancere en billig elbil til folket. Men nu ser det ud til, at de bliver slået i opløbet af VW. For i stedet for at komme med store visioner, har VW smidt en konkret konceptbil på bordet.
VW kommer med en mere gennemprøvet model, da de ligger sig op af deres Golf og alt, hvad der bare virker for denne model. Men de tager for alvor stikket hjem, ved at løfte sløret for, at vi kan forvente en endnu billigere elbil. For med en startpris på omkring 150.000 kr har de for alvor sat tommelskruerne på deres konkurrenter. Det vil kunne starte en mindre revolution omkring udrulning af elektriske biler til folket.
Spørgsmål er så bare, hvor meget der kan nå at ske på de 2 år, som vi skal vente på ID.2. For det kan ikke udelukkes, at Tesla eller Peugeot når at slå VW på målstregen. Men under alle omstændigheder, kan vi som forbrugere komme ud af det som de helt store vindere, hvis der kommer flere elbiler på markedet til yderst overkommelige priser.
Andre elbiler fra VW
Det er ikke kun inden for deres ID-serie, at VW har produceret elbiler. For de har allerede givet os en elbil, der bygger på den populære Golf, nemlig e-Golf. Det er netop denne, der bliver afløst af den nye ID.2. Den kommende mindre elbil, som vi gætter på kommer til at hedde ID.1, kan også ses som en afløser for deres e-UP, som er en elbil til den lidt mindre familie. VW har endnu hverken oplyst navn eller lanceringsdato for denne nye mindre elbil, der burde komme til at koste omkring 150.000 kr. i Danmark.