De fleste elbiler har en indbygget reservetank i form af en batterireserve, se hvor stor den er på de mest populære elbiler.
Hvis du allerede er indehaveren af en elbil - eller overvejer at blive det, kan det være, at du har stillet dig selv spørgsmålet om, hvorvidt en elbil rent faktisk har en "reservetank". For kan en elbil overhovedet kære længere, når batteriet ryger helt ned på nul?
De populære elbiler
Elbiler er blevet stadig mere populære i de seneste år. Der er en stigende interesse for elbiler på grund af deres miljømæssige fordele, herunder lavere CO2-udledning sammenlignet med fossile brændstofbiler. Også i Danmark er salget af elbiler steget markant. Endvidere har regeringen også sat ambitiøse mål for at øge antallet af grønne biler på vejene.
Grunde til at købe en elbil
Der kan være flere grunde til, at du måske overvejer at købe en elbil. Nogle af de mest almindelige grunde er:
- Miljømæssige fordele: Elbiler udleder mindre CO2 og forurenende stoffer sammenlignet med fossile brændstofbiler, hvilket bidrager til at reducere luftforurening og bekæmpe klimaforandringer.
- Økonomiske fordele: Elbiler kan være billigere at køre og vedligeholde på lang sigt. De har lavere driftsomkostninger, da elektricitet er billigere end benzin eller diesel. Derudover kan der være incitamenter som lavere afgifter for elbilejere.
- Teknologisk udvikling: Elbiler er en del af den teknologiske udvikling inden for transportsektoren. Mange mennesker er tiltrukket af den nyeste teknologi og ønsker at være en del af den grønne omstilling.
Betænkeligheder ved at købe en elbil
Selvom interessen for elbiler generelt er stigende, er der stadig nogle grunde til, at der kan være nogle af os, der stadig har betænkeligheder, når det kommer til at tage springet over til en elektrisk bil. Nogle af disse betænkeligheder kan være:
- Rækkeviddeangst: Det kan være, at du er en af dem, der er bekymret for, om elbilens rækkevidde er tilstrækkelig til at dække dit kørselsbehov. For selvom elbilernes rækkevidde er blevet forbedret, kan det stadig være en bekymring for nogle, især hvis de har behov for at køre lange afstande uden adgang til opladningsinfrastruktur.
- Opladningsinfrastruktur: Mangel på opladningsinfrastruktur kan være en hindring for nogle mennesker. Hvis der ikke er nok offentlige opladningsstationer eller mulighed for at installere en opladningsstation derhjemme, kan dette være en udfordring, når du skal oplade en elbil regelmæssigt.
- Usikkerhed om teknologien: Nogle mennesker er skeptiske over for den nye teknologi og er usikre på pålideligheden og holdbarheden af elbiler og deres batterier. Hvor meget du får ud af elbilens batteri er meget afhængig af, hvordan du kører i bilen.
Det er vigtigt at bemærke, at mange af disse bekymringer og hindringer gradvist bliver mindre, da teknologien og infrastrukturen for elbiler fortsætter med at udvikle sig.
Elbilens reservetank
Der er selvsagt både mange lighedspunkter og forskelle på elbiler og biler, der kører på fossilt brændstof. Derfor kan det også gøre mange af os usikre på, om en elbil eksempelvis har en "reservetank" lige som andre biler. For hvad sker der egentlig, hvis du rammer nul i batteriet på en elbil? Det er nok ikke et spørgsmål du har lyst til selv at afprøve i en elbil, derfor kan vi heldigvis give dig svaret her i stedet.
En test fra AutoBest viser, at de fleste elbiler har en "buffer" indbygget, som virker lidt på samme måde som du kender det fra reservetanken på andre biler. Men der er stor forskel mærkeren imellem, hvor lang rækkevidden denne buffer giver dig, når det virkelig gælder.
Rækkevidde når batteriet står på nul
Med den største "reservetank" finder du Subaru Solterra, der giver dig hele 45 kilometer i rækkevidde efter at batteriindikatoren er gået helt ned på “0 procent”. Men også Lexus RZ 450e giver dig en forholdsvis stor reserve, da den kan køre hele 33 kilometer, når du rammer nul på batteriet. Hvis du har en Tesla Model 3 LR, har din bil også en fornuftig "reservetank" på 31 kilometer.
Subaru Solterra, som giver dig hele 45 km på reservetanken, er næsten tvilling med Toyota bZ4X. Toyota har tidligere fået en del at høre for, at rækkevidden er utilstrækkelig, dette kan netop være fordi Toyota har valgt at reservere så stor en del af batteriet til reserve. Men siden er der kommet en softwareopdatering, så rækkevidden er blevet gjort længere på bekostning af reserven.
Reservetankens størrelse
Når rækkevidden når ned på nul på batteriet, vil elbilen gå over på batterireserven. Så stor rækkevidde kan du få ud af "reservetanken" på batteriet på disse 14 modeller:
- Subaru Solterra 4E-xperience - 45 km
- Lexus RZ450e Luxury - 33 km
- Tesla Model 3 LR DM - 31 km
- Nissan Ariya Evolve 2WD - 25 km
- Hyundai Ioniq 6 Innovation - 25 km
- BMW iX1 xDrive30 M Sport - 20 km
- Volkswagen ID.Buzz Pro - 14 km
- Jeep Avenger Summit - 12 km
- Byd Atto 3 Design - 7 km
- Polestar 2 LR DM Performance - 5 km
- Mercedes EQB 350 4Matic - 5 km
- Citroën e-C4 X Shine - 4 km
- Opel Astra-e GS har - 2 km
- Aiways U6 Prime - 0 km
AutoBest har valgt at lade 14 biler indgå i testen. Du kan læse den fulde test her.
Selvom det kan være betryggende at vide, at din elbil har en form for reservetank, når det virkelig gælder, så anbefales det ikke, at du kører batteriniveauet så langt ned.
Vidste du, at de fleste elbiler har et stort ladetab, når batteriet oplades? Vi har lavet en oversigt, så du kan se, hvor stor batteritabet er på de mest populære elbiler.