BZ4X er Toyotas første dedikerede elbil lever slet ikke op til forventningerne på rækkevidden, som fabrikken oplyser.

Flere medier har testet den nye elbil Toyota BZ4X med firehjulstræk, og det er bestemt ikke gode nyheder, der kommer frem, når der kommer til rækkevidden på en opladning af batteriet.

Så meget afgiver rækkevidden fra fabrikkens tal

Toyota angiver selv, at de officielle tal for rækkevidden på BZ4X med firehjulstræk er 461 kilometer ved en fuld opladning af batteriet på 100 procent.

Et af medierne, som har testet denne påstand, er Ekstra Bladet, der ved blandet kørsel, bykørsel, motorvejskørsel og et godt stykke på landevej, tester rækkevidden på elbilen til 249 kilometer på en fuld opladning af batteriet. 

Med lidt hurtig hovedregning svarer det til, at Toyota BZ4Z i praksis kun leverer en rækkevidde på 54 procent af det officielle rækkeviddetal fra fabrikken. 

Vi har efterhånden testet en hel del elbiler her på redaktionen, og vi kan ikke mindes, at vi stødt på så stor en afvigelse på en elbils rækkevidde.

Mulige forklaringer på en elbils dårlige rækkevidde

Når det kommer til elbiler generelt og rækkevidden i særdeleshed, så er der flere faktorer, der kan forklare en dårlig rækkevidde:

  • Lille batterikapacitet
  • Lave temperaturer herunder kulde
  • Klimanlæg kører konstant
  • Kørsel ved meget høj fart
  • Kraftig acceleration
  • Batterireserve (et batterilager reserveret af producenten så bilen også køre, når batteriet er på nul)
  • Generelle problemer med softwaren i elbilen

Vi har lavet en lille vejledning til at Få elbilen til at køre længere om vinteren, som du med fordel kan læse, hvis du bil køre lidt længere på en opladning af din elbil.