NIO kommer med elbil, der kan køre op til 1000 km på én opladning og har mulighed for hurtigt batteriskifte

Den kinesiske bilproducent NIO melder sig på banen med langtrækkende biler på det danske elbilmarked, hvor der pr. 1. maj 2022 er indregistreret 80.072 el-biler i Danmark, hvilket er rekord.

Den nye NIO ET7 kommer til Danmark

Den første bil som NIO vil introducere til det danske marked er NIO ET7. Bilen forventes at være i handlen fra efteråret 2022. Der er tale om en rummelig bil, der kan køre helt op til 1.000 km på én enkelt opladning. Men der er allerede planer om, at flere modeller er på vej til det danske marked. Derfor kan vi se frem til, at den lidt mindre NIO ET5 samt SUV-modellen NIO ES7 også snart kommer til landet.

NIO vil ændre danskernes elbil vaner

Folkene bag NIO vil ikke alene udfordre de øvrige producenter af elbiler ved at lancere en elbil, der kan køre helt op til 1.000 km på en enkelt opladning. De vil også ændre den måde, vi kører elbiler på. NIO-elbilerne kan nemlig både lades op på den måde vi allerede kender det i dag, men NIO vil også introducere såkaldte swap stations. Her vil ejerne af en elbil fra NIO kunne vælge at skifte deres batteri i stedet for at vente på, at bilen skal lade på traditionel vis.

Swap stations i hele landet

NIO har allerede planlagt, at de i løbet af de kommende år vil opstille swap stations rundt i hele Danmark. Her vil NIO-brugerne kunne skrift til et fuldt opladet batteri, når de er på farten. Derved kan der spares en del ventetid i forhold til ved traditionel opladning af elbilen.

Mere til historien

NIO vil prøve at knække koden og komme ind på et svære europæiske bilmarked. Det er ikke en manøvre, som de kinesiske bilproducenter har haft meget held med. For de europæiske kunder køber ikke hvad som helst. Det kan måske bunde i, at mærker som Brilliance, der var et af de første kinesiske mærker, der forsøgte at trænge ind på markedet, skuffede fælt og var meget usikre i crashtests.

Historisk set har kineserne haft mere held til at få forbrugerne i Sydafrika og Australien til at købe deres biler. Kun tiden vil vise, om det vil lykkedes for NIO at få den succes på det notorisk vanskelige europæiske bilmarked.