Velkørende og rummelig e-Golf er et af de bedste EL-brugtbilskøb, som du kan gøre lige nu med veloplagt kørestil og attraktiv prissætning.

Elbiler er kommet for at blive, og overvejer du at komme med på den grønne bølge, og er en Tesla Model 3 ikke lige noget for dig på grund af de høje brugtbilpriser og den manglede rummelighed, der ikke gør den til oplagt som familiebil, så bør du kigge i retningen af e-Golfen fra VW.

Et hurtigt oplag på Bilbasen viser, at du kan købe en VW e-Golf årgang 2019 med 40.000 km på tælleren til 175.000 kroner eller en årgang 2020 med 5.000 km på tælleren til 215.000 kroner. Begge udgaver er til salg hos forhandlere på Sjælland og i Jylland.

Et tilsvarende opslag på Bilbasen viser, at du kan købe en Tesla Model 3 Long Range årgang 2019 med 54.000 km på tælleren til 389.000 kroner eller en årgang 2020 med 16.000 km på tælleren til 399.000 kroner.

e-Golfen fra Volkswagen, som adskiller sig fra mange andre elbiler ved, at den ikke ligefrem skilter med, at den er en elbil. Visuelt er det de blå linjer og de manglende på køleribbe på fronten som antyder, at vi har at gøre med en elbil.

Plusser 

  • Motor og ydelse
  • Komfort
  • Sportslige køreegenskaber
  • Rummelig
  • Lækre materialer
  • Flot design
  • Uproblematisk software
  • Gennemprøvet konstruktion
  • Billig opladning ift. brændstof
  • Attraktiv brugtpris

Minusser

  • Ubrugelig app til iOS og Android
  • Kort rækkevidde på en opladning

Samlet bedømmelse

Volkswagen er virkelig kommet i mål med e-Golf, der i sin DNA er en RIGTIG folkevogn, og det er er stort plus, at VW med sin første elbil har valgt en gennemprøvet konstruktion, hvor det hele bare spiller max. De dårlige oplevelser som mange bilkøbere har haft med den fejlbehæftede VW ID.3, oplever vi ikke med e-Golf, der er en solid og trofast køremaskine, som på mange måder minder mere om en almindelig bil, der kører på fossilt brændstof end en moderne elbil, hvilket i vores bog er et stort plus. Kan du leve med en komplet ubrugelig app, og er dit daglige kørselsbehov ikke langfart, så er VW e-Golf et rigtig godt køb til prisen, og du sparer næsten 200.000 kroner i forhold til en brugt Tesla 3 Longe Range.

Windows365.dk anbefaler derfor Volkswagen e-Golf som et godt brugt køb.

Billedgalleri med VW e-Golf

Billede 1: VW e-Golf

Billede 2: VW e-Golf

Billede 3: VW e-Golf

Billede 4: VW e-Golf

Billede 5: VW e-Golf

Billede 6: VW e-Golf

Billede 7: VW e-Golf

Billede 8: VW e-Golf

Billede 9: VW e-Golf

Specifikationer for VW e-Golf

  • Motor: 100KW
  • Ydelse: 136 HK/290 Nm
  • Transmission: Automatisk
  • Hjulstræk: Forhjulstrukken
  • 0-100 km/t: 9.6 sek.
  • Topfart: 150 km/t
  • Årlige afgifter: 310 kroner. x 2
  • Mål (L/H/B): 7258/1452/1790
  • Vægt: 1.555 kilo
  • Bagagerum: 341 liters rumindhold
  • Dæk: 205/55
  • Nypris: 302.977 kroner

Køreegenskaber og motor i VW e-Golf

Køreegenskaberne i e-Golfen kan vi bedste beskrive som sportslige, og bilen accelererer enormt hurigt sammenlignet med en traditionel Golf, og det mærker du straks, når du kører ud af et kryds eller rundkørsel. Dine medbilister er er hurtigt en fjernt minde i bakspejlet. Topfarten er 150 km/t og det række fint til motorvejskørsel i Danmark, men kommer du en tur til Tyskland, skal du forvente at blive overhalet tid, hvorfor du bedst opholder dig i det inderste spor. 

Fordi e-Golfen er så velkørende, så kommer du let til at køre hurtigere, end du lige har tænkt dig, og det tager hårdt på batteriet, så hold lige et vågent øje med speedometeret i bilen.

Styringen er forholdsvis skarp, og selvom batteripakken er placeret under bagsæderne i e-Golfen, så oplever vi ikke bilen, som decideret tung at køre rundt i. Det hele kører som en velsmurt maskine med elmotorens gode moment og den lette styrring, hvilket sammenlagt giver nogle virkelig stærke køreegenskaber.

Det kræver lidt tilvænning, at du har det store behov for at bruge bremsen i bilen, da du bedste benytter motorbremsning, hvilket især virker rigtig godt under bykørsel. Motor Motorbremsning genindvinder samtidig energi, og hvis du rykker automatgearet ned i ”B”, opnår du maksimal opladning af batteriet under kørsel.

e-Golfen er også udstyret med adaptiv fartpilot, så det er muligt til en vis grænse at automatisere din kørsel i bilen, hvor det eksempelvis fungerer rigtig godt med køreassistenten under kø-kørsel, hvor fartpiloten tilpasser farten i forhold til forankørende biler ved hjælp at motorbremsen. Vi oplever dog nogen gange, at blive laver en opbremsning, hvis en forankørende til skal svinge i den anden bane, og det kan godt opleves lidt voldsomt, da der virkelig er smæk i bremserne.

Pladsforhold i kabinen og betjening i VW e-Golf

Hvis vi sammenligner pladsforholdene i VW e-Golf med en Tesla Model 3, så er der for det første bedre benplads til os, der er over 180 c,. og samtidig har e-Golfen altså plads til hele 5 voksne personer, hvilket i vores bog er et stort plus. Vi oplever ikke, at der mangler plads med 5 mennesker i kabinen, og der er tilpas afstand mellem hovedet og loftet både foran og på passagersæderne. Når der sidder to voksne foran, så er der god plads, så man ikke sidder og rører ved hinanden med skuldre, hvilket er hensigtsmæssigt. 

Når vi kigger på selve betjening af e-Golfen under kørsel, så minder det hele om en ganske almindelig standard golf fra klimaanlæg til det automatske gearskifte. Bilen kommer med en stor EL-pakke med fartpilot, automatisk klimaanlæg og bakassistent. Over gearkassen sidder en touchskærm, hvor det er muligt at betjene radio, navigation, medier og tilslutning af enheder via Bluetooth. I handskerummet er placeret en CD-afspiller, som også kan betjenes på touchskræmen.

Vi er rigtig glade for, at VW har valgt at bevare så mange af de fysiske knapper til betjening af de forskellige funktioner i bilen, hvor Tesla Model 3 til sammenligning har samlet alt betjeningen i en stor touchskærm. 

Opladning og rækkevidde på en opladning i VW e-Golf

De medfølger to ladere til e-Golfen i form af en mormorlader, der kan benyttes til opladning af bilen hjemme, sommerhuset eller på arbejdspladsen, og en lynlader der kan benyttes til hurtig af opladning af bilen ude i byen hos eksempelvis Clever. (Husk at bestille en brik hos Clever først på deres hjemmeside).

Opladning af e-Golfen med mormorladeren i stikkontakten tager, alt efter udendørstemperaturen 8 til 10 timer, og vi får opladet bilen til 255 kilometer i rækkevidde. Vær opmærksom på, at du kan opleve, at bilen ikke vil oplade, hvis den holder udendørs eller i en åben carport, når der er frostgrader. Det problem kommer du til livs ved at oplade bilen umiddelbart efter en kørsel, hvor batteriet stadigvæk er varmt. Der er dog altid muligt at køre længere på en opladning ved at følge nogle simple råd.

Opladning af e-Golfen i en lyn-ladestander kan klares på cirka 30. minutter fra 20 til 80 procents opladning af batteriet.

Det er muligt at følge med i hvor lang tid, der er tilbage af opladning af bilen lige under det digitale speedometer, hvor opladningstiden er oplyst.

Når der kommer til maksimal rækkevidde, så oplever vi, at e-Golfen kan oplades til 255 kilometer i rækkevide, og i praksis oplever vi på en sommerdag, at det svarer til 235 kilometer ved blandet kørsel. 

Hvor langt e-Golfen kan køre på en opladning afhænger af flere forhold som dit kørselsmønster, ude temperaturen, og hvor meget batteriet er opladet.

En ting som virkelig spiller ind og kan drille, er når der er frostgrader, så skal du regne med en nedsættelse af rækkevidden og dermed udnyttelse af batterikapaciteten med helt op til 35 procent i forhold til hvad du normalt kører på en opladning af e-Golfen. Det er meget lig, hvis du bruger din mobil om vinteren, den tager lang tid om at lade op, og en opladning rækker ikke så langt, som om sommeren, på grund af de lave temperaturer. Læs hvordan du finder det bedste abonnement på en ladeboks til elbil.

Softeware og appen til VW e-Golf

Lad os lige starte med det sure opstød først, så vi lige kan komme videre til de mere positive ting. Jøsses, hvor er appen MinVolkswagen til Android-mobiler og iPhone godt nok noget skrammel. Vi har godt nok set mange dårlige apps til dato, men den her tager godt nok prisen, som den ringeste. Appen bærer så meget præg af hastværk, at det er gået helt galt for Volkswagen. Det eneste der fungerer, som vi ser det, er at producenten kan følge med i via GPS, hvor du kører rundt henne. Lad os tage et praktisk eksempel for at illustrere, hvor ringe appen fungerer. Du bor i en lejlighed på 7. sal inde i byen, og sætter din e-Golf til at oplade nede i gården, og smart tænker du, jeg kan jo tjekke opladningsstatus på batteriet ved at kigge i appen. Men, nej der bliver du slemt skuffet, da der er tale om en total irrelevant oplysning omkring batteriet, da opladningsstatus først ajourføres, når du har kørt i bilen næste gang. Så du må troligt op og ned af trapperne for at se, hvor langt din bil er med at oplade. Det er simpelthen noget skrammel og en ommer Volkswagen! Lad os lige komme med et sidste eksempel på, hvor horribelt ringe MinVolkswagen-appen er. Du skal kunne finde afstanden på kortet til den nærmeste opladningsstation. Faktum er bare, den kan ikke finde en eneste station overhovedet. Gør dig selv den tjeneste og lad helt være med installere appen, så undgår du at blive irriteret.

Kigger vi på selve softwaren, som holder styr på e-Golfen, så må vi ubetinget rose Volkswagen for at have gjort et rigtig godt stykke arbejde, hvorfor det godt kan undre os, at den tyske producent er kommet så galt afsted med softwaren til ID.3.

Vi oplever ikke på noget tidspunkt, at softwaren svigter eller at vi modtager fejlmeddelelser eller beskeder, som vi ikke forstår. Blot for at nævne et rigtig godt eksempel på, hvor godt Volkswagen er sluppet afsted med softwaren i e-Golfen. Når tælleren viser 50 kilometer tilbage på batteriet, så skifter softwaren automatisk til ECO-mode, hvor der lukkes ned for alt overflødigt udstyr, så du kan komme så langt, som muligt på den sidste saft på batteriet.

Via den indbyggede touchskærm, er det muligt at pille ved og lave sine egne indstillinger i softwaren, og det er en rigtig fin mulighed for at opnå den bedste bedste kørestil i e-Golfen.

Konklusion omkring VW e-Golf

VW e-Golf er en særdeles velkørende elbil, og faktiske en af vores favoritter lige nu. Køreoplevelsen er behagelig, komfortabel og lydløs - altså en sand fryd. Motoren vil altid giver dig et smil på læben, når du giver den fuld pedal, hvilket desværre også kommer til at påvirke rækkevidden i negativ retning, når du vælger at køre den som en gokart. Har du tendens til at give den bundgas, eller skal du køre langt på arbejde hver dag, så sørg for, at din arbejdsplads og bolig ligger i nærheden af en station der tilbyder hurtigopladning - alternativt kan du installere en hurtiglader fra Clever eller Thansen hjemme i carporten. Tro os, du vil få brug for det! Hvis du synes, at VW e-Golf er for stor og dyr for dig, så bør du tage et kig på VW e-Up, som er en smart lille by-elbil til 4 personer

Går du med tanker om, at købe en ny elbil, så læs hvordan du kan finansiere en elbil her.