Vi har prøvekørt den nye El-baserede Mustang, og man kan roligt sige, at der var tale om en blandet oplevelse.

Mustang Mach-E er Fords første elbil, og på mange måder er det en vellykket en af slagsens, men desværre skæmmes det samlede billede af en utilregnelig undervogn.

Vi vil så gerne elske Mustang Mach-E, men Ford har gjort det svært, så det kan højst blive til en hurtig flirt frem for en længerevarende kærlighedsromance. For mange vil denne første elbil fra Ford let kunne ende ud i et had kærlighedsforhold - og det er en skam.

Plusser

  • Det er en MUSTANG
  • Flot og stilsikkert design
  • Stor og rummelig
  • Stort bagagerum
  • Rækkevidde
  • Digital V8-lyd
  • Untamed køreindstilling
  • God til åbne vej
  • Frunk (ekstra bagagerum foran)

Minusser

  • Mangler afstemning af undervogn
  • Sæder med dårlig siddekomfort
  • Besværlig indstigning
  • Ikke tre års garanti
  • Ikke velegnet til bykørsel

Samlet bedømmelse

Det er med stor Spænding, at vi har set frem til at skulle prøvekøre Ford Mustang Mach-E. For det første fordi det jo er en MUSTANG, der for os og mange andre er drømmebilen over alle drømmebiler. For det andet fordi der på mange måder er tale et nyt og tiltrængt indspark i elbilsegmentet, som domineres af futuristiske udseende personbiler. Med Mustang Mach-E er Ford vendt tilbage til sine rødder med fynd og klem, men desværre er den ellers så driftssikre bilproducent ikke nået i mål med dette klenodie af en bil. En skam, da vi ellers rigtig gerne vil kunne anbefale Mustang Mach-E, men på grund af nogen åbenlyse svipsere som den uberegnelige undervogn og sæder med dårlig siddekomfort, kan vi desværre ikke det.

Billedgalleri med Ford Mustang Mach-E

Billede 1: Ford Mustang Mach-E

Billede 2: Ford Mustang Mach-E

Billede 3: Ford Mustang Mach-E

Billede 4: Ford Mustang Mach-E

Billede 5: Ford Mustang Mach-E

Billede 6: Ford Mustang Mach-E

Billede 7: Ford Mustang Mach-E

Billede 8: Ford Mustang Mach-E

Billede 9: Ford Mustang Mach-E

Billede 10: Ford Mustang Mach-E

Billede 11: Ford Mustang Mach-E

Billede 12: Ford Mustang Mach-E

Specifikationer for Ford Mustang Mach-E

  • Motor: 99 KWH
  • Ydelse: 269 HK/430 Nm
  • Transmission: Automatisk
  • Hjulstræk: RWD (baghjulstrukken)
  • 0-100 km/t: 6.9 sek.
  • Topfart: 180 km/t
  • Rækkevidde: 440 km
  • Årlige afgifter: 310 kroner. x 2
  • Mål (L/H/B): 4.71/1.88/1.63
  • Vægt: 1.969 kilo
  • Bagagerum: 402/100 liters rumindhold
  • Nypris: Fra 395.720 kroner

Køreegenskaber og motor i Ford Mustang Mach-E

Det er muligt at automatisk at indstille køreegenskaberne i Mach-E, hvor der kan vælges mellem køreindstillingerne: Whisper, Active og Untamed. Vores prøvekørsel af testbilen foregår primært i køreindstillingen: Active, og det er ud fra denne køreindstilling, at vi vurderer køregenskaberne i bilen.

Vi afprøver bilen i bykørsel, på landevej, grusvej med huller og vand og på motorvej, og en ting er særdeles signifikant, og det er den særdeles uregerlige eller urolige undervogn, om du vil. Undervognen er særdeles livlig, men til trods for det, så er Mach-E overraskende retningsstabil, og vi mærker. at Ford softwaremæssigt har forsøgt, at kompensere for den urolige undervogn ved at påvirke styringen elektronisk. Vi oplever faktisk affjedringen som særdeles velafstemt, når vi er ude på mindre offroad kørsel, hvor det faktisk ikke er til at mærke huller underlaget, når vi sidder i kabinen.

Bilen accelerer særdeles kvikt og skifter vi til køreindstillingen Untamed, så er der virkelig smæk på accelerationen. Du er hurtigt ude af et kryds i Ford Mustang Mach-E. og det er let at komme til at køre for hurtigt i bilen, da den er så kvik i optrækket.

Det er stort set lydløst, at køre rundt i denne elbil, og vi hører ikke støj fra dækkene. Føreren har mulighed for at aktivere fremdriftslyd, så der hele tiden er er lyden af en V8-motor i kabinen under kørsel. En sjov detalje, men ikke absolut livsnødvendig.

Under al slags kørsel bemærker vi ret hurtigt, hvor ukomfortable sæderne faktisk er at sidde i. Under selv lettere kørsel og kortere ture, får vi ondt i lænden, og føler at vi ikke sidder godt nok fast under kørsel herunder, når vi skal svinge med bilen. Sæderne med en så dårlig siddekomfort trækker alvorligt ned i den samlede vurdering af bilens køreegenskaber sammen med den manglende afstemning af undervognen.

Pladsforhold i kabinen og betjening i Ford Mustang Mach-E

En af det helt store plusser ved denne elbil, er den rummelige kabine med gode pladsforhold både foran og bagi i kabinen, og samtidig er der særdeles god plads i de to bagagerum. 

For at komme i gang med at køre i Ford Mustang Mach-E skal vi starte med at trykke på den grønne knap i kabinen, og herefter starter bilen med at køre, så længe nøglen ligger i bilen. Herefter er det blot at vælge om vi vil køre fremad eller bakke med bilen. Derudover er det muligt at indstille bilen til at køre med en eller to pedaler.

Betjeningen af bilen foregår på en skærm midt i bilen, hvor det er muligt at styre navigation, varme i sæderne og rat, køreindstillinger, varme i kabinen og bakkamera og medier. Det fungerer faktisk ret godt at der ikke er ret mange fysiske knapper i bilen på nær knapperne til elektrisk indstilling af sæderne. Det er en smule besværligt at skulle betjene skærmen under kørsel, da vi let kommer til at flytte fokus væk fra vejen, og det er ikke lige så godt set med trafiksikkerhedsbrillerne. 

Under kørsel har Ford begået en lille genistreg ved at placere et lille dashboard over rattet, hvor det er muligt at se farten, antal kørte kilometer, batteristatus og en smule infotainment. En detalje som Tesla kunne lære en hel del af.

Opladning og rækkevidde på en opladning i Ford Mustang Mach-E

Vi har ikke testet opladning eller rækkevidden i Ford Mustang Mach-E, og kan derfor kun videregive fabrikkens egne oplysninger, som er en max rækkevidde for testbilen på 440 kilometer på en opladning, hvilket nok er lige til den gode side, da det vil kræve, at der køres økonomisk og stort set ikke bruges el i kabinen herunder heller ikke på opvarmning. Herunder en rækkevidde på 99 km efter 10 minutters opladning af batteriet. Læs hvordan du finder det bedste abonnement på en ladeboks til elbil.

Konklusion omkring Ford Mustang Mach-E

Hvem er egentlig målgruppen for Ford Mustang Mach-E? Det er svært spørgsmål at besvare, da bilen placerer sig mellem to stole. Den burde jo være oplagt til alle, der altid har drømt om at få en Mustang til at holde i carporten. Drømmer vedkommende så om, at hoppe med på den grønne bælge, så er det på papirer jo et oplagt match. I den virkelig verden ser det helt anderledes ud for den uregerlige undervogn gør det til en særdeles anerledes og ukomfortabel oplevelse at køre i bilen og kombineret med den dårlige siddekomfort, er det altså ikke oplagt køb. Det er vel sådan, at hvis du køber en Ford Mustang Mach-E, så skal du være indstillet på, at der ikke er tale om en brugsbil i den gængse forstand som fx VW e-Golf, da køreegenskaberne simpelthen ikke er gode nok. Men, hey så kan du jo altid blæreeffekten af, at have en Mustang holdende i carporten, og det er der ikke mange der kan prale af. Går du med tanker om, at købe en ny elbil, så læs hvordan du kan finansiere en elbil her.